22 July 2019
Categorie: Fără categorie
22 July 2019,
 0

Ce este Business Intelligence (BI)?

Business Intelligence este un termen care face referire la un set de aplicatii software si tehnologii destinate colectarii, gestionarii si analizarii informatiilor provenite din diferite sisteme de gestiune a afacerii sau din alte baze de date. Ca si disciplina, Business Intelligence este alcatuita din activitati precum: analiza volumelor mari de date, procesare analitica online, interogari si raportare. Pana in prezent, companiile erau nevoite sa apeleze adeseori la departamentul IT pentru a obtine rapoartele si analizele pe care si le doreau. Cerintele de aceasta natura fiind insa in continua crestere, a aparut necesitatea unei independente fata de suportul provenit din partea IT-ului. Acestui fapt i s-a adaugat si dorinta ca sistemele BI sa sustina activitatile si deciziile zilnice ale tuturor angajatilor companiei si nu doar ale managerilor. In acest context au aparut sistemele Business Intelligence care prezinta doua caracteristici extrem de importante: sunt de tip self-service si operationale.

ce inseamna business intelligence

Self-Service Business Intelligence: ce reprezinta si de ce este util?

Acest concept a aparut in conditiile in care departamentului IT ii este din ce in ce mai greu sa tina pasul cu complexitatea si numarul in crestere al cerintelor de analiza exprimate de companii. In plus, nu intotdeauna aplicatiile si proiectele BI sunt intelese la fel de oamenii de afaceri si cei de IT deopotriva. Astazi, cu ajutorul sistemelor Business Intelligence de tip Self-Service, orice factor decizional din cadrul companiei poate sa isi creeze singur rapoartele de care are nevoie, nefiind necesara interventia unui specialist IT. Pe aceasta cale este facilitat accesul la informatie, deciziile putand fi luate intr-un timp mult mai scurt, ele bazandu-se pe date reale si nu pe instinct sau presupuneri.

Conceptul de BI Operational

Daca pana recent sistemele Business Intelligence erau utilizate preponderent de catre top management, in legatura stransa cu IT-ul, care se ocupa sa le ofere rapoartele cerute, acum trecerea la self-service Business Intelligence a fost dublata de aparitia sistemelor BI operationale. Acestea sunt in continuare extrem de utile managerilor, insa vin cu o noutate, aceea ca sunt capabile sa sustina si activitatile zilnice ale angajatilor prin anumite functionalitati: date actualizate in timp real, acces securizat la informatii oricand si de oriunde, in functie de rolul angajatului in companie, analize si rapoarte usor de realizat cu minim de cunostinte tehnice samd. Un software BI operational permite depistarea trendurilor si a problemelor imediat ce apar, angajatii putand sa le rezolve imediat. Pe aceasta cale este realizata trecerea catre o noua cultura organizationala, care schimba rolul angajatului dintr-unul executional intr-unul decident.

Care sunt beneficiile oferite de noua generatie de software Business Intelligence?

Un software Business Intelligence de ultima generatie tehnologica ajuta companiile sa faca afaceri intr-un mod inteligent, pentru ca:

  • Faciliteaza procesul decizional, oferind in permanenta date corecte, complete si actualizate, indiferent de mediul de stocare din care provin: sistemul ERP, CRM sau orice alt sistem de management al resurselor companiei
  • Scade costurile aferente implementarii unui soft BI, data fiind dependenta redusa de specialistii IT
  • Creste productivitatea angajatilor, informatia putand fi accesata in orice moment si fiind prezentata intr-o forma extrem de intuitiva
  • Ajuta la dezvoltarea afacerii, pentru ca ofera acces la noi perspective asupra activitatii. Informatii care inainte puteau fi accesate cu greu si in plus erau dificil de inteles, acum se afla intr-o forma interactiva la doar cateva click-uri distanta

De ce sistemele BI au devenit indispensabile?

Deciziile de business sunt in prezent mult mai usor de luat, pentru ca managerii pot utiliza BI-ul pentru a vedea cum va evolua afacerea lor in viitor. Functia de previziune (Forecast) a sistemului BI le permite ca, plecand de la datele deja cunoscute, sa obtina estimari viitoare ale indicatorilor de interes. Mai departe, tot cu ajutorul sistemului Business Intelligence, mai exact utilizand analizele de tip “What-if” pot afla ce impact ar putea vedea deciziile pe care le iau asupra afacerii.

Noul context in care orice modificare, indiferent ca provine din mediul economic, social, politic samd, este resimtita acut de catre majoritatea companiilor, a dus la situatia in care deciziile nu mai pot fi luate pe baza presupunerilor. Asadar, apare nevoia de a le fundamenta cu dovezi clare, sprijinite de informatii de actualitate prezentate intr-o forma usor de interpretat. Sistemele Business Intelligence indeplinesc aceste conditii si contribuie semnificativ la evitarea blocajelor decizionale care pot aparea in cadrul unei organizatii.

Leave a Reply