De mâine, se schimbă regulile de etichetare a produselor alimentare. Cei care nu le respectă riscă amenzi de până la 50.000 de lei.
Etichetele produselor alimentare trebuie să conţină anumite informaţii suplimentare, potrivit unor dispoziţii europene care vor intra în vigoare începând cu 13 decembrie. Cei care nu vor respecta aceste reguli sau care vor apela la practici incorecte vor putea fi sancţionaţi cu amenzi de până la 50.000 de lei.
Operatorii economici sunt obligaţi, începând din
13 decembrie, să respecte noi reguli referitoare la
etichetarea produselor alimentare, conform
Regulamentului (UE) nr. 1169/2011.În cazul produselor alimentare
preambalate, informaţiile obligatorii vor fi trecute direct pe ambalaj sau pe eticheta ataşată la acesta, iar în cazul produselor alimentare care
nu sunt preambalate, obligatorie va fi doar includerea informaţiilor referitoare la
ingredientele alergene.
“Noile norme consolidează actualele informaţii privind anumite substanţe care provoacă reacţii alergice sau intolerante. Scopul este informarea persoanelor cu alergii alimentare şi o mai bună protejare a sănătăţii lor. Va trebui ca intreprinderile din sectorul alimentar să pună la dispoziţie astfel de informaţii în cazul tuturor produselor alimentare”, se arată într-un comunicat de presaă al Comisiei Europene.
Potrivit regulamentului, lista informaţiilor obligatorii care trebuie să figureze pe etichetele produselor preambalate include următoarele:
– denumirea produsului alimentar
– lista ingredientelor;
– orice ingredient sau adjuvant tehnologic care provoacă alergii sau intoleranţă, utilizat în fabricarea sau prepararea unui produs alimentar şi încă prezent în produsul finit, chiar şi într-o formă modificată;
– cantitatea de anumite ingrediente sau categorii de ingrediente;
– cantitatea netă de produs alimentar;
– data durabilităţii minimale sau data limită de consum;
– condiţiile speciale de păstrare şi/sau condiţiile de utilizare;
– numele sau denumirea comercială şi adresa operatorului din sectorul alimentar responsabil cu informarea consumatorilor;
– ţara de origine sau locul de provenienţă (în anumite cazuri);
– instrucţiuni de utilizare, în cazul în care omiterea lor ar îngreuna utilizarea corectă a produsului alimentar;
– pentru băuturile care conţin mai mult de 1,2 % de alcool în volum, concentraţia alcoolică dobandită.
În plus, regulamentul mai prevede şi o serie de menţiuni obligatorii suplimentare în cazul anumitor tipuri sau categorii de produse alimentare.
De exemplu, pentru băuturile cu conţinut ridicat de cafeina şi produsele alimentare cu adaos de cafeina, trebuie trecută menţiunea: “Conţinut ridicat de cafeină. Nu se recomandă pentru copii sau femeile însărcinate sau care alaptează”. Iar în cazul cărnii congelate, preparatelor din carne congelate şi produselor pescăreşti netransformate congelate, trebuie trecută data congelării sau data primei congelări (dacă produsele au fost congelate de mai multe ori).
De asemenea, pentru carnea proaspată proveniţă de la porcine, ovine, caprine şi păsări de curte, trebuie incluse obligatoriu informaţiile privin originea acesteia.
Totodată, se prevede ca regulile se vor aplica inclusiv pentru alimentele vândute prin intermediul magazinelor online.
“Atunci când alimentele sunt vândute prin mijloace de comunicare la distanţă, cea mai mare parte a informaţiilor obligatorii de pe eticheta trebuie să fie disponibile înainte de încheierea cumpărării produsului. Informaţiile respective trebuie să figureze pe suportul de vânzare la distanţă (pe pagina de internet sau în catalog) sau să fie furnizate prin alte mijloace corespunzătoare”, atenţionează reprezentanţii Comisiei Europene.
Noile reguli sunt obligatorii pentru toate statele membre ale Uniunii Europene începând din 13 decembrie.
Referitor la informaţiile nutriţionale obligatorii prevăzute în regulament, acestea se vor aplica începând din 13 decembrie 2016.
Ce operatori sunt vizați de noile reglementări și ce amenzi se pot aplica
Prevederile Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 se referă la operatorii din sectorul alimentar, în toate etapele lanţului alimentar.
“Operatorul din sectorul alimentar căruia îi revine răspunderea pentru informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare este operatorul sub a cărui denumire sau denumire comercială se comercializează produsul alimentar sau, dacă operatorul respectiv nu are sediul în Uniune, importatorul pe piaţa Uniunii Europene”, se menţionează în actul citat.
În acelaşi timp, vizate sunt şi unităţile în care se prepară produse alimentare destinate consumului direct de către consumatorii finali. Concret, este vorba de restaurante, cantine, şcoli, spitale şi societăţi de catering.
Nerespectarea noilor obligaţii poate fi sancţionată cu amenzi de la 1.000 la 10.000 de lei, pentru etichetare incorectă, şi cu amenzi de la 5.000 la 50.000 de lei, pentru practici comerciale incorecte (când informaţiile sunt ascunse în mod intenţionat), potrivit preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Duncă, citat de Mediafax.
Atenţie! În regulament se subliniază că produsele alimentare care au fost introduse pe piaţă sau etichetate înainte de 13 decembrie pot fi vândute până la epuizarea stocurilor.
Pentru a veni în sprijinul producătorilor şi a comercianţilor, vă prezentăm gama de imprimante de etichete comercializată de Crucial Systems & Services:
Imprimante de etichete P-Touch și QL de la Brother
Imprimantele de etichete P-touch creează etichete laminate rezistente pentru utilizarea acasă sau la birou, în diverse culori și dimensiuni.
Imprimantele de etichete QL imprimă etichete de hârtie la calitate înaltă pentru utilizare la birou sau expedieri. Birouri mici sau acasă – Organizați orice și totul perfect acasă sau la birou cu ajutorul imprimantelor de etichete Brother.
Păstrați totul ordonat cu etichete rezistente clare pentru documente, albume, CD-uri . Puteți eticheta și mufele sau prizele, sau puteți imprima etichete de expediție personalizate și elegante.
Cu programul de creat etichete Brother P-touch Editor puteți personaliza etichete cu fonturi proprii, imagini și chenare.
Soluțiile de imprimare destinate birourilor medii – dosare marcate eficient, papetărie ordonată, ecusoane cu aspect profesional – toate pot fi realizate cu imprimantele de etichete pentru birou Brother. Aceste echipamente flexibile și ușor de utilizat creează etichete de hârtie care vă pot ajuta în cadrul biroului, pentru arhivarea documentelor și a CD-urilor sau păstrarea ordonată a obiectelor.
În plus, unele echipamente de etichete oferă și conectivitate la rețea, ceea ce le permite partajarea cu întregul colectiv și o utilizare mai simplă.
A doua gamă de produse pe care vi le recomandăm sunt imprimantele Epson pentru etichete:
Gama de imprimante color Epson pentru etichete asigură imprimare de înaltă calitate, la cerere, pentru etichete, bilete şi etichete de preţ.
Imprimarea de modele particularizate la cerere reduce costurile asociate cu activităţile premergătoare imprimării, inclusiv gestionarea inventarului şi pierderile. Deoarece întreaga gamă utilizează tehnologia cu jet de cerneală, aceasta este compatibilă cu o mare varietate de medii de imprimare şi oferă printuri durabile, rezistente la apă şi la decolorare.
De la terminalele autonome pentru imprimarea de etichete color, cu ecrane tactile integrate, la imprimantele industriale cu jet de cerneală pentru format lat, cu alimentare prin tractor, gama Epson satisface nevoile multor sectoare de activitate, inclusiv producţie, sănătate, comerţ şi producţie de bilete.
Pentru o prezentare mai detaliată, vă așteptăm cu drag la sediul nostru de pe bulevardul Mamaia nr. 192 pentru a sta de vorbă cu un agent de vânzări.
Articol preluat de pe avocatnet.ro